26Bře

Společnost Sartorius Biohit se specializuje na výrobu ergonomických pipet a jejich jednorázových špiček. Pro společnost bylo prioritou vyvinout proces značení plastových částí pipet. Dříve používala dvě metody značení – tampónový tisk a tradiční laser, což značně zpomalovalo výrobní proces.

Společnost Sartorius Biohit Liquid Handling Oy je součástí skupiny Sartorius Group, která je předním mezinárodním partnerem biofarmaceutického průmyslu a výzkumného sektoru. Sartorius Biohit je společnost, která se specializuje na výrobu pipet a jejich jednorázových špiček. Jednotka společnosti Sartorius se sídlem ve finském Kajaani vyrábí mimo jiné mechanické a elektronické pipety pro použití v laboratořích. Již několik let společnost systematicky rozvíjí svou konkurenční výhodu prostřednictvím automatizace a optimalizace svých funkcí. Jedním ze směrů vývoje byl proces značení výrobků. Před několika lety společnost používala ke značení plastových částí pipet jak tradiční značkovací laser, tak i tampónový tisk.

Rozsah materiálů, které se značí tradičním značkovacím laserem, je omezený a použití dvou různých technologií značení na stejný výrobek výrazně zpomaluje výrobní proces. Při tamponovém tisku může být dokonce nutné provést značení dvakrát, aby bylo dosaženo požadovaného barevného odstínu. Poté je také třeba výrobek zahřát, aby vytištěné značení mohlo zaschnout a vytvrdnout.

Podle vývojového inženýra pana Tero Tikkanena bylo prvním krokem zahájení dvou různých projektů: hledat náhradu za starý laser a současně se v rámci projektu snižování nákladů pokusit zjistit, zda je možné částečně nahradit tampónový tisk laserovou variantou a zároveň zlepšit trvanlivost výrobku a ekologickou udržitelnost celého procesu.

První značkovací lasery Cajo byly uvedeny do provozu ve výrobní jednotce v roce 2015. Značené plasty jsou polypropylen (PP) a polyamid (PA). Odpadají tak další kroky a proces se stává ekologičtějším, protože nejsou potřeba žádná aditiva ani barviva. Značení není třeba následně zpracovávat; jako takové snese opakované autoklávování při 121 stupních a stírání na čisticí prostředky.

Přizpůsobené uživatelské rozhraní usnadňuje používání

Podle vývojového inženýra Tera Tikkanena je uživatelské rozhraní šité na míru zákazníkovi jedním z faktorů, které ovlivnily jejich volbu: „Vytvoření uživatelského rozhraní proběhlo hladce na základě požadavků zadaných společnosti Cajo. Během vývoje jsme uživatelské rozhraní několikrát revidovali a výsledek byl přesně takový, jaký potřebujeme pro naši výrobu,“ říká. „Uživatelské rozhraní umožňuje automatický výpočet sériového čísla; zadáme informaci o sériovém čísle do označovacího displeje, software z výchozí hodnoty automaticky vypočítá množství určené množstvím šarže. Prostřednictvím softwaru lze také snadno určit, zda bude značení provedeno na spodní nebo horní straně výrobku.“

Na začátku roku 2018 společnost uzavřela svou výrobní jednotku v Číně a přesunula své provozy do Finska. Společnost Sartorius věřila, že lepší efektivity výroby lze dosáhnout spojením vývoje a výroby produktů.

Hledáte řešení pro zefektivnění svých výrobních procesů? Společnost Cajo je oficiálním partnerem GS1 ve Finsku a známe standardy GS1, jako je například značení UDI.